Ihärdig försäljare från Mobilarena: ”Obehagligt att bli granskad”

Mobilarena bild

 

Att prata ner den äldre kvinnan som ville gå därifrån och rådfråga sin dotter gick bra. Men när en journalist började ställa frågor om försäljningsmetoderna ville ingen prata.

Det hela utspelades utanför Willys i Sandviken under första fredagen i juli när några försäljare av mobiltelefoner fanns i ett tält vid entrén. Efter någon timmes bevakning framkom flera anmärkningsvärda saker.

Bland annat riktade säljarna mestadels in sig på äldre människor.

– Vår policy är att sälja till de över 45 år, säger en försäljare som inte vill uppge sitt namn.

Men på frågan varför de i praktiken främst riktade in sig på personer i åldern 70+ erhölls inget svar mer än ett förnekande.

En del av säljarnas öppningsfras till förbipasserande var också speciell. Den gick ut på att alla hade en bonus att hämta. Det som behövde göras var att uppge sitt namn och lämna ifrån sig sin legitimation.

På frågan vad det handlade om för sorts bonus gavs inte heller något svar.

 

Ihärdig försäljare

En äldre kvinna som stoppades vid tältet blev utsatt för ihärdiga övertalningsförsök att köpa en ny mobil.

– Köper du det här får du dubbelt så mycket gigabit, sa försäljaren.

– Men jag förstår inte det här och måste rådfråga min dotter, sa kvinnan.

Men det argumentet brydde sig försäljaren inte om utan fortsatte länge och väl tills kvinnan till slut tog sig ifrån tältet.

Dock var försäljarna inte lika talföra när de fick frågor om försäljningsmetoderna.

– Vi tänker inte svara på några frågor, sa de. Och inte heller kommer vi att uppge våra namn.

Att bli utfrågad av en journalist var tydligen inte vidare populärt.

– Jag tycker det känns väldigt obehagligt att bli påhoppad och utsatt så här, sa en av försäljarna.

Men ni hoppar ju på folk, varför kan inte jag få gå på er?

– Vi tänker inte svara på det.

På frågan varför de gick på så hårt mot den äldre kvinnan vägrade de också svara. Däremot hänvisades till företagets presskontakt i Stockholm.

 

”Ingen kommentar”

Ansvariga vid Mobilarena har fått tillfälle att bemöta innehållet i artikeln. Frågor har bland annat ställts om vad bonusen är för något och om försäljningsmetoderna i stort. Företaget har inte avhörts. Inte heller konsumentombudsmannen (KO) har varit nöjd med företagets försäljningsmetoder. I mars i år förelades Mobilarena att förbättra sin information till kunder vid ett vite på 750 000 kr.

 

MIKAEL LUNDH

 

Se relaterade sidor på internat:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skulle-saga-upp-abonnemang-kom-hem-med-ett-fjarde

http://fagersta-posten.se/nyheter/nyheter/1.2899412–kanner-mig-dum-for-att-jag-har-blivit-lurad-

http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Rattsarenden/Forelagganden/2016/Mobilarena-Norden-AB/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *